Angostura MasterClass
Nu er det lang de færreste kærlighedshistorier, der starter med at afsløre slutningen, men jeg gør alligevel en undtagelse. I’m In Love!!
Som det nok er gået de færreste branchefolk næsen forbi, så har der netop været afholdt en årlige messe ”Copenhagen Spirits and Cocktails”, hvor at folk fra hele landet, og en del fra næreuropa flokkes til for at smage på al slags kvalitetsmærker, møde bartendere, konsulenter, iværksættere, og alle slags folk, der har bare lidt med barbranchen at gøre. For en hver, der sætter pris på kvalitets spiritus, var dette det rene Graceland.
Udover at diverse distributører, brancheforeninger, brands, og cocktailbarer havde deres egne stande, så var der i løbet af de to dage løbende både MasterClasses og Seminarer, hvor at højt prominerede branchefolk delte ud af deres viden, erfaringer og gode råd. Der var Masterclasses på Liqour 43, Hendricks Gin, Don Julio Tequila mm. Der var dog på forhånd én MasterClasses, der var blevet snakket om, og hvor flere end til alle andre MasterClasses, deltog. Nemlig Angostura MasterClass.
Er man ikke bekendt med hvorfor, at netop denne MasterClass var så hypet, kan jeg forstå at det virker underligt. Selvom rom er på vej som det næste store modefænomen i barbranchen, efter det i mange år blev holdt kraftigt tilbage af bl.a. gin og vodka, så burde ting som Bacardi, Hendricks Gin og Don Julio tequila tiltrække samme mængde som en relativt ukendt rom herhjemme. På trods af deres gigantstatus på Bitters, er Angostura rom stadig en lidt ukendt størrelse for mange danske bartendere. Denne MasterClass skulle dog vende lidt op og ned på det.
Se også: Angostura bitters – Bartenderens ”Es”
Angostura havde nemlig løftet lidt på sløret for hvad der skulle ske på denne MasterClass, og her bød de interesserede sjæle på en lækkerbisken ud over det sædvanelige. Her blev nemlig budt på smagsprøver til alle deltagere afMasterClass, på deres Legacy Rom. En flaske der (på messen!) blev solgt for 155.000 DKK.. PER FLASKE!
Denne teaser lokkede over dobbelt som mange deltagere ind, som alle andre MasterClass jeg selv deltog i, og flere måtte afvises i døren på grund af begrænset kapacitet. Har der stået en romfanatiker eller to udenfor, vil de ærgre sig resten af livet, det garanterer jeg.
Til at afholde denne MasterClass havde CSC fået fornemt besøg, hele vejen fra Trinidad & Tobago, af Master Distiller John Georges. Med over 30 års ansættelse og øverste befaling på skabelse af Angostura Rom, findes der ikke en bedre person til jobbet. Han berettede da også med lidenskab om Trinidad & Tobago som land, Angostura’s historie, og gennemgik deres portefølje, med tilhørende smagsprøver.
[nggallery id=196]Alt dette var spændende, men stemning var tydeligt mærket af, at vi alle sad og var meget spændte på deres Legacy. Denne unikke rom er kun produceret i 20 flasker (OVERHOVEDET!), og koster den nette sum af 155.000,- danske kroner. John Georges fortalte at der faktisk var kommet en op, og sagt at han gerne ville købe en flaske, han skulle bare have det godkendt af sin chef først. Så det har ikke været helt spildt at tage to flasker med til Danmark.
Men først lidt om Legacy flasken. Den er skabt som hyldest til landet Trinidad & Tobago, som som hyldest for deres regering i forbindelse med landets 50 års uafhængighed. De valgte at lave denne hyldest forbi, at regering assisterede Angostura i ikke at blive opkøbt, af et udenlandsk firma, der ville flytte hele produktionen til Bermuda. Angostura har dybe rødder i Trinidad & Tobago og de skaber en masse arbejdspladser, så derfor ønskede regeringen også brændende, at fastholde Angostura på nationale hænder. Desuden er Angostura pt. Den eneste romproducent i landet, så der ville falde en del af den nationale identitet hvis Angostura ikke længere var en del af Trinidad & Tobago’s arv. Det tog dem 5 år, at finde frem til opskriften på Legacy, og den yngste rom i blandingen er 17 år gammel. Yderligere ville John Georges ikke gå i detaljer om opskriften.
Udseendet på flasker er, for mig personligt, en af de absolut flotteste flasker jeg nogensinde har set. Den er så stilren, så elegant og så sexet at alle andre flasker vil falme ved siden af den. Proppen er besat med en sølvsommerfugl, afmærket efter Angosturas logo, og ligner mere toppen på en milliardærs whisky karaffel, end proppen på en flaske rom.
Flasken er, på trods af dens smukke udseende, blot en smagsprøve på den elegance, smoothness og guddommelighed, der venter sig når den første dråbe rammer den tunge. Jeg har smagt min del af forskellige slags rom, fra alle slags steder i verden, og på trods af jeg har mange favoritter, så fik jeg alle mine forventninger, forhåbninger og drømme om Legacy opfyldt til fulde. Den besidder alle kvaliteter en rom skal have, den er blød, men med en dejlig smag af rom. Den kradser dig lidt men kun så meget at du nyder det. Den er som en smuk, ung dame, der byder dig op til dans, forfører dig, og kysser dig blidt, som du ved at du skal kunne lide det, men samtidigt lidt hårdt, som du inderst inde elsker det.
Som du nok har regnet ud, så er det uden tvivl den bedste rom, jeg nogensinde har smagt, og at kunne fortælle at jeg har drukket rom til 2.200 DKK per dråbe, og fået et glas til omkring 25.000,- det er en historie jeg glæder mig til at fortælle mine børnebørn om når Angostura forhåbentlig laver en ny portion til landets 100 års uafhængighedsdag.